Myanmar: Waarom boeddhisten haat prediken tegen moslims

Deel dit artikel:
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail

Sinds 25 augustus zijn bijna 600.000 Rohingya van Myanmar naar Bangladesh gevlucht: het is van de Rwandese genocide in 1994 geleden dat zo veel mensen in zo weinig tijd een internationale grens overstaken. Wij bezochten het Zuidoost-Aziatische land en ondervonden hoe boeddhistische monniken er systematisch aanzetten tot haat en geweld tegen moslims.

Yangon - U Thu Seikkta - ©Pascal Laureyn

U Thu Seikkta

Ik word begroet door blaffende honden, een gepaste ontvangst bij een vuilgebekte monnik. Tina, mijn vertaalster, klampt zich angstig vast aan mijn arm. Ik ben in een van de vele kloosters rond de Shwedagonpagode in Yangon, de grootste tempel van Myanmar. De vergulde kegel van 100 meter hoog is het hart van het Birmese boeddhisme.

In zijn lege slaapkamer hangen propagandaposters aan de muur om gaten te dichten. De kale monnik zit op zijn bed als op een troon. ‘Moslims terroriseren ons en nemen het land over’, zegt hij met een hese stem. ‘Ik bescherm mijn cultuur tegen hen. Daar wil ik mijn leven voor geven.’ De religieuze leider staat bekend voor zijn haatpraat en is de lieveling van het Birmese nationalisme.

Sinds 25 augustus, toen het dodelijke geweld in de deelstaat Rakhine oplaaide, hebben bijna 600.000 Rohingya de grens met Bangladesh overgestoken. Ze zijn op de vlucht voor verkrachting, brandstichting en massamoord. De harde aanpak van het leger krijgt de steun van de racistische monniken als U Thu Seikkta. De regering probeert die haatpredikers het zwijgen op te leggen, maar daar is in dit klooster niets van te merken.

Lees het volledige artikel op de website van Knack. Of beluister hieronder de radioreportage.

Rohingya Crisis Stokes Fears of Myanmar’s Muslims

For many years the Rohingya in Rakhine State have been suffering from state-sponsored discrimination and stigmatization. Today this hostility is spreading rapidly toward other Muslims in the country.

pascal2-1In a quiet street, the sound of children’s voices can be heard from an open window. They are reciting verses of the Koran in unison. The small Islamic school lays hidden in a walled neighborhood where only Muslims live. This is an island of tranquility in Mandalay, the second-largest city of predominantly Buddhist Myanmar.

Calm seems to be the norm in the narrow streets leading to the Joon Mosque. But since a few years ago, the gates of this community have been locked at night. After centuries of peaceful coexistence, tensions between Muslims and Buddhists are building. Residents of the neighborhood don’t feel at ease anymore.

“Sometimes Buddhist monks try to intimidate us by shouting religious slogans. They call us ‘kalar’, an insulting word for Muslims,” says U Wai Li Tin Aung, secretary of the Joon Mosque, the biggest in Mandalay.

He thinks that the tensions are being provoked by the conflict in Rakhine State, in the west of Myanmar. There, the Rohingya – a Muslim minority group – is being persecuted and murdered by the military and by militias. Since August almost 600,000 Rohingya have fled to neighboring Bangladesh. The UN has labelled it ethnic cleansing.

Read the complete articles on the website of IPS:
Rohingya Crisis Stokes Fears of Myanmar’s Muslims
Myanmar’s Democracy Feels Strain of Religious Fault Lines

Or listen to the radio report below

Deel dit artikel:
Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail